Pålogging med Skolekode for ansatte

Osloskolen innfører et ekstra lag med sikkerhet for tjenester som inneholder personsensitiv informasjon. Det betyr at ansatte må logge seg inn med både passord og engangskode på enkelte systemer.

Slik finner du Skolekode

Skolekode er tilgjengelig på PC, Mac og telefon:

• Skolekode på telefonen: Last ned appen fra Google Play eller Apple App Store.
  • Skolekode på jobb-PCen: Skolekode er allerede installert. Åpne startmenyen og søk «Skolekode».
    Tips: høyreklikk på applikasjonen og trykk «Fest til start» for enklere tilgang via Startmenyen, eller «Fest til oppgavelinjen».
  • I Citrix: Skolekode er allerede installert. Åpne startmenyen og søk «Skolekode».
  • Skolekode på Mac: IKT-ansvarlig på skolen tildeler applikasjonen til deg via Driftsportalen.

Slik bruker du Skolekode

1. Åpne Skolekode på PCen eller telefonen din. Klikk "Start"
1 tlf.jpg

2. Velg hvordan du vil autentisere deg mot ID-Porten. Dette er samme autentisering som brukes ved innlogging til nettbank.
2 tlf.jpg

3. Lag en personlig kode. Dette er koden du bruker for fremtidige pålogginger. Hvis du etterhvert skal bruke en ny enhet (ny telefon/PC) må du autentisere deg via ID-Porten på nytt.
3 tlf.jpg

4. Hvis du benytter Skolekode på telefon, kan du velge å aktivere biometri. Da kan du logge på med fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning.
4 tlf.jpg

5. Du får nå opp din engangskode. Denne skal benyttes ved pålogging til FEIDE-tjenester som krever to-faktor. Koden er tilgjengelig i 30 sekunder før det automatisk genereres en ny.
5 tlf.jpg

Eksempel på pålogging som krever FEIDE og to-faktor

1. Åpne en tjeneste som krever FEIDE-pålogging. Velg tilhørighet – Oslo kommune
Feide 1.jpg

2. Skriv inn ditt FEIDE-brukernavn og passord. Det er det samme som du bruker til å logge på Portalen og Office 365.
Feide 2.jpg

3. Du vil nå få beskjed om å skrive inn en engangskode som du vil finne i applikasjonen Skolekode.
Feide 3.jpg

Ta kontakt med IKT-ansvarlig på skolen eller send en e-post til sikt@osloskolen.no hvis du har spørsmål.