Osloskolens digitale skolehverdag

Elever som bruker nettbrett i klasserommet

Byrådet vedtok i 2016 en strategi for bruk av læringsteknologi i Osloskolen. Strategien inneholder ulike tiltak som skal følges opp av Utdanningsetaten i perioden 2017–2019.

Strategien dekker følgende hovedområder:

  • Bedre pedagogisk bruk av læringsteknologi
  • Utvikling av ny læringsteknologi basert på skolens behov
  • Økt kunnskap om læringsteknologi


Nyere forskning og erfaring viser at økt bruk av læringsteknologi blant annet kan gi:

  • Bedre tilpasset opplæring
  • Økt motivasjon for læring
  • Bedrede grunnleggende ferdigheter
  • Progresjon i fag
  • Bidra til at flere elever fullfører og består videregående opplæring

Bruk av læringsteknologi i skolen har også en selvstendig verdi da elevene blir vant til å bruke tilsvarende teknologi som de møter i hjemmet og senere i arbeidslivet. 

Bruk av læringsteknologi skal imidlertid alltid ha elevenes læring som mål. Forskning og erfaring viser at læringsteknologi i seg selv ikke skaper god læring, og at en høy dekning av digitale enheter ikke er ensbetydende med økt læring. Det er i kombinasjon med digitalt kompetente lærere, god tilgang på digitale enheter og godt digitalt innhold at de gode læringsopplevelsene skapes.

Skoleplattform Oslo

Osloskolens digitale løsninger for elever, ansatte og foresatte er samlet i en felles plattform som heter Skoleplattform Oslo. Med Skoleplattform Oslo menes IKT-systemer og aktiviteter for administrering, planlegging, gjennomføring, og oppfølging av undervisning. Løsningene legger til rette for kommunikasjon og samarbeid i Osloskolen.

Skoleplattform Oslo gir tilgang til informasjon og relevante arbeidsverktøy. Det er ulike verktøy for lærere, elever og foresatte. Foresatte kan logge seg på Skoleplattform Oslo for å få beskjeder fra skolen, informasjon om egne barn, fraværsoversikt og oversikt over fag og vurderinger. Foresatte, elever og ansatte logger seg inn i løsningen fra sin skoles nettside. 

Skoleplattform Oslo utgjør grunnlaget for bruk av læringsteknologi i Osloskolen.

Digitale enheter i Osloskolen

Alle Osloskoler har en dekning av digitale enheter som gir mulighet for bruk av læringsteknologi i undervisningen. Mellom skoler og skoleslag finnes det imidlertid variasjon av dekningsgrad. Alle elever på Oslos videregående skoler har hver sin enhet. Det samme gjelder for mange av elevene på ungdomstrinnet.

På barnetrinnet er dekningsgraden lavere. Elevene får i hovedsak tilgang til digitale enheter gjennom klassesett eller på datarom. Noen har også egne datastasjoner i klasserommet som elevene benytter i felleskap og i stasjonsundervisning.

28 skoler har innført én digital enhet per elev på hele skolen. Mange skoler har 1:1 på enkelte trinn. Samlet har i Osloskolen om lag 57 000 PCer, 3 000 MACer og 13 700 nettbrett (i hovedsak iPads).