Lingdys (Lingit)

Det finnes flere varianter av tjenesten Lingdys.

Lingdys Pluss:

Denne tjenesten brukes som støtte i lesing og skriving for elever med dysleksi eller andre former for lese- og skrivevansker. Lingdys Pluss har en rekke funksjoner som opplesning, stavekontroll, scanning av tekst og diktering. Lesevenn er en skanne-app som følger med i tjenesten. Elever må søke om personlig lisens fra NAV Hjelpemiddelsentral for å bruke tjenesten.

Lingdys Skole:

Denne tjenesten gjelder for hele klassen eller skolen, og er et verktøy som kan være til nytte for alle elever. Lingdys Skole kan brukes til lese- og skriveopplæring, utvikling av tekst og ordforråd, fremmedspråk og mer. Elever må ikke ha personlig lisens fra NAV Hjelpemiddelsentral for å bruke tjenesten.

Tjenesten er godkjent til bruk i Osloskolen.

• Elever
  • Lærere

Begge varianter av tjenesten er særlig relevant som et verktøy for elever med lese- og skrivevansker. Lingdys skole er i tillegg et verktøy som kan brukes av alle elever, uavhengig av lese- og skrivevansker.

• Pålogging: Tjenesten kan logges på gjennom Feide eller brukernavn (epost).
  • Ansvarlig lærer bør sette seg inn i hvordan tjenesten fungerer, med lisens og bruk
  • Skolen bør sørge for etablerte rutiner for nullstilling/sletting av innhold ved behov, særlig for Lingdys Skole
  • Lærer bør informere elever om godt bildevett og god bruk av digitale læremidler

Det er kun Feide-brukernavn som behandles av personopplysninger. Utover dette behandler ikke tjenesten personopplysninger. Dette gjelder for begge varianter av tjenesten.

Leverandør har bekreftet at ingen personopplysninger bruker til test, statistikk eller forskning.

Begge versjoner av tjenesten er betalt, og brukerne utsettes ikke for markedsføring.

Lingdys Pluss tilbys kun til elever som har behov for det, og forutsetter at de har fått tilgang til tjenesten via søknad til NAV Hjelpemiddelsentral.

Lingdys Skole er godkjent til bruk i Osloskolen.

Tekstfiler lagres lokalt på iPad. Dette gjelder for begge varianter av tjenesten.

Påloggingsinformasjon, kundefakturering og kontaktdata lagres i Nord-Europa.

Lenke til App Store

Lingdys on the App Store (apple.com)

Lingit (Norge).

Lingit har oppgitt følgende underleverandører for sine produkter:

• Microsoft Azure Cloud System (påloggingsinformasjon), Nord-Europa.
  • Amazon Web Services (kundefakutrering og kontaktdata), Irland.

Osloskolen er ikke behandlingsansvarlig for Lingdys Pluss, da dette er en statlig støttet hjelpetjeneste, og tilgang gis etter behov og den enkelte inngår en avtale om bruk.

Det er etablert databehandleravtale mellom Lingit og Osloskolen som gjelder for Lingdys Skole. Innhold i databehandleravtalen er lik for bruk av tjenesten Lingdys Skole og Lingdys Pluss.

Lingit har inngått SCC med leverandører, og har avtalt at det ikke skal overføres personopplysninger med mindre de har fått eksplisitt instruks om dette.

Spørsmål rundt bruken av tjenesten og brukernes rettigheter?
Hvis du har spørsmål rundt bruken av tjenesten, ta kontakt med skolen. Alternative kontaktpunkter kan du finne i den overordnede  personvernerklæringen for Osloskolen