Hovedseksjon

Klassetrivsel (pilotering)

Beskrivelse av tjenesten

Klassetrivsel er et verktøy for å gjennomføre kvantitative undersøkelser knyttet til skolemiljø. Undersøkelsen kan gjennomføres anonymt eller med registering av navn.

Er tjenesten godkjent?

Verktøyet er godkjent for pilotering i Osloskolen under forutsetning om at skolene har lest skrivet Vurdering av Klassetrivsel, utarbeidet rutiner for behandling at dataene og gjennomfører undersøkelsene i tråd med gjeldene lover.

Hvem kan bruke tjenesten?

  • Skoleledere, IKT-ansvarlige
  • Lærere/sosiallærere
  • Elever

Er det noen retningslinjer for å bruke tjenesten?
Det er skolen som er ansvarlig for å sikre at retningslinjene blir ivaretatt.

  • Skolens informasjonssikkerhetskoordinator må utarbeide lokale rutiner for innsamling, lagring og sletting av opplysninger. Denne skal beskrive hvem som har ansvar for arkivering i Websak og deretter sletting av undersøkelser. Ingen undersøkelser skal ligge lengre enn 4 år i Klassetrivsel. 
  • Klassetrivsel kan benyttes som en del av skolens forebyggende arbeid, ved å gjennomføre undersøkelsen med jevne mellomrom i løpet av skoleåret. Det bør komme frem i skolens «Plan for trygt og godt skolemiljø» hvor ofte den skal gjennomføres (se § 20-5 første ledd).
  • Skolen skal informere elever og foreldre, for eksempel via Skolemelding, i forkant av hver undersøkelse.
  • Skolen kan bruke Klassetrivsel i oppfølgingen av en konkret mistanke etter §§ 12-4 og 12-5 ved langvarige, uoversiktlige eller kompliserte utfordringer i skolemiljøet, der andre måter å undersøke på, ikke har ført frem. «Plan for trygt og godt skolemiljø» bør beskrive hvilke alvorlige saker etter §§ 12-4 og 12-5 som tilsier at det skal utformes en egen spørsmålspakke for den konkrete saken (se § 20-5 andre ledd).
  • Dersom undersøkelsen viser at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø inntreffer tiltaksplikten etter §12-4 og skolen må opprette en aktivitetsplan.
  • Skolen skal ikke opprette spørsmål i undersøkelsen som kan legge til rette for å beskrive negative relasjoner mellom elever.
  • Før tjenesten tas i bruk, må dette drøftes og besluttes i MBU og drøftes i elevråd og informeres om i FAU.  
  • Skolens ledelse setter seg godt inn i rettigheter til ulike brukere i programmet, og påser at lærere ikke kan lage spørsmål selv (lærere skal ikke ha rollen Basisbruker++). Se oversikt over rollene i Klassetrivsel.

Hvilke personopplysninger bruker tjenesten, og hva brukes opplysningene til?

Allminnelige personopplysninger fra Feide:

  • Navn (userinfo-name): Fornavn, etternavn, folkeregistrert navn, fullt navn og navn som normalt vises
  • Brukeridentifikatorer hos organisasjonen (userid-feide): Bruker-ID, personlig ID hos organisasjonen og foregående personlige Ider
  • E-post (email): E-postadresse
  • Gruppetilhørigheter for undervisning (groups-edu): Årstrinn (GREP), klasser, basisgrupper, undervisningsgrupper og andre grupper
  • Organisasjonstilhørighet (groups-org): Informasjon om vertsorganisasjoner og organisasjonsenheter, og personens roller ved disse
  • Gruppe-API (System-all-users): Alle brukere og deres grupperelasjoner er tilgjengelig for leverandøren uavhengig av pålogging.

Elevsvar på spørsmål i spørreskjemaene.

Betalingsmodell for tjenesten

Skolene må opprette abonnement for bruk av programmet. Priser avhenger av skolens størrelse.

Lenke til personvernerklæring

https://klassetrivsel.no/project/gdpr-personvern/

Hvor lagres informasjon?

Danmark og Nederland

Leverandør

Tjenesten er utviklet av et dansk firma, Skolevisioner AS.

Underleverandører

  • CreativeMinds ApS
  • Tilaa b.v.

Er det etablert databehandleravtale eller standard personvernbestemmelser (SCC)?

Osloskolen har inngått databehandleravtale med Skolevisioner ApS.

Spørsmål rundt bruken av tjenesten og brukernes rettigheter?

Hvis du har spørsmål rundt bruken av tjenesten, ta kontakt med skolen. Alternative kontaktpunkter kan du finne i den overordnede  personvernerklæringen for Osloskolen