Klar app

KLAR app har fokus på fagspråk, og er en enkel, innovativ og effektiv språkinnlæringsapp med Morsmålsstøtte. KLAR app tilbyr skreddersydd norskopplæring i fagord/begreper innenfor Helse- og oppvekstfag, Bygg- og anleggsteknikk, Restaurant - og matfag, Salg, service og reiseliv og Teknologi- og Industrifag.

Appen tilbyr enkle forklaringer med tekst og lyd. Hvert ord har bildestøtte, engelskstøtte og morsmålstøtte. Det er mulig for den enkelte å legge til egne ord med bilde, lyd og tekst. Det er også mulig å øve på de enkelte ordene med appens spillfunksjon.

Tjenesten er godkjen til bruk i Osloskolen.

• Elever
  • Lærere

Er det noen retningslinjer/forutsetninger for å bruke tjenesten?

Det er skolen som er ansvarlig for å sikre at retningslinjer/forutsetninger blir ivaretatt.

• Pålogging: Pålogging med Feide-brukeren.

Pålogging til appen skal foregå med Feide-brukeren. Viktig at elever får beskjed og bistand om å benytte seg av skolens Feide-konto for pålogging.

Det er fritekstfelt hvor elevene kan lage sin egen "ordbank", det er også mulig å ta bilder i tjenesten.

• Det må fastsettes retningslinjer for at det ikke legges inn personopplysninger i friteksteltet og at elevene ikke tar bilder av seg selv/andre.
  • Denne brukergenerert informasjon blir kun lagret  på elevenes egen iPad/PC.
  •

Dette er en app som hovedsakelig er språkstøtte for eleven. Det er ingen synkronisering mellom lærer og elev, og heller ingen utveksling mellom elev og elev.

For pålogging benyttes Feide-brukeren til den enkelte. Informasjon som kreves er:

• Brukeridentifikator hos organisasjonen (userid-feide)
  • E-post (email)

Betalt/gratis versjon av tjeneste/app:

Skolene skaffer antall lisenser i dialog med leverandør.

Leverandør:

Klar Kompetanse AS

Hvor lagres informasjon:

Elevens bruk og eventuelt egne ord som eleven legger inn, blir lagret lokalt på brukerens enhet.

Lenke til personvernerklæring:

Lenke til App Store:

Underleverandører:

TIV Holding AS (Amazon AWS) - Norge/Irland

Det er inngått databehandleravtale med leverandøren.

Hvis du har spørsmål rundt bruken av tjenesten, ta kontakt med skolen. Alternative kontaktpunkter kan du finne i den overordnede personvernerklæringen for Osloskolen.