Beskrivelse av tjenesten
Noen ganger kreves det samtykke for at skolen kan behandle personopplysninger. I andre tilfeller har eleven/foreldre rett til å reservere seg. Det kan for eksempel være samtykke til at skolefotografen kan ta bilder, at et bilde kan brukes på skolens nettside, eller at informasjon om eleven kan overføres til ny skole ved skolebytte. Det er også mulig å reservere seg mot at skolen deler ut Jod-tabletter til elever ved en atom-hendelse. Skjemaer for disse tre er like for alle Osloskoler. I tillegg kan skoleleder opprette skjemaer til bruk på egen skole, for eksempel knyttet til matservering/allergier, transport med private kjøretøy, etc.
Formålet med Samtykke-løsningen er å innhente slike samtykker/reservasjoner, presentere disse oversiktlig for ansatte som har behov for det, samt arkivering. Samtykke-løsningen startes ved å logge på skoleplattformen fra skolenes nettsider og klikke på Samtykke-ikonet.
Er tjenesten godkjent?
Tjenesten er godkjent for bruk i Osloskolen.
Hvem kan bruke tjenesten?
- Ansatte
- Elever
- Foresatte
Er det noen retningslinjer for å bruke tjenesten?
- Når skoleleder lager et skjema til bruk på egen skole, skal det gjøres en vurdering av:
- hvilke roller (kontaktlærer og/eller faglærere) som har tjenestemessig behov for å kunne se samtykkene som gis.
- om samtykkene skal arkiveres i elevens digitale mappe i WebSak eller ikke.
Hvilke personopplysninger bruker tjenesten, og hva brukes opplysningene til?
- Navn
- Brukeridentifikator (Feide-ID, fødselsnummer)
- Kommune-, skole-, klasse- og undervisningsgruppetilhørighet
- Fødselsdato
- Hvilke samtykker/reservasjoner som gjelder for hver elev, hvem som oppdaterte sist og når
Persondata brukes ikke til test eller forskningsformål.
Betalingsmodell for tjenesten
- Tjenesten er sentralt finansiert til bruk i Osloskolen.
Lenke til personvernerklæring
Hvor lagres informasjon?
Oslo, Norge.
Leverandør
Utdanningsetaten.
Underleverandører:
Ingen.
Er det etablert databehandleravtale eller standard kontraktsvilkår (SCC)?
Ikke behov på grunn av intern drift.
Spørsmål rundt bruken av tjenesten og brukernes rettigheter
Hvis du har spørsmål rundt bruken av tjenesten, ta kontakt med skolen. Alternative kontaktpunkter kan du finne i den overordnede personvernerklæringen for Osloskolen.