Samiske eventyr

Det finnes to versjoner av tjenesten, en web-versjon og en app-versjon. Denne vurderingen gjelder web-versjonen.

Samiske eventyr er en eventyrapp som inneholder samiske eventyr og sagn. Hver historie har innhold med oppdragende funksjon, moral og livssannhet. Elevene får en interaktiv opplevelse av historier med illustrasjoner, animasjoner, fortellerstemme, spill og interaktivitet.

Tjenesten er godkjent til bruk i Osloskolen.

• Elever
  • Lærere

Er det noen retningslinjer/ for å bruke tjenesten?

• Pålogging: Det benyttes Feide pålogging for denne tjenesten.

Det lagres minimalt med informasjon om den enkelte i appen, og det er ingen brukergenerert data lagret i tjenesten.

Tjenesten har et spørreskjema, som er anonymt, hvor de ber brukerne besvare spørsmål for å kartlegge læremiddelets effekt og om elevene blir inspirert og motivert til å lære seg mer  om det samiske, samisk kultur og språk.

Disse feltene overføres fra Feide:

• E-post (email) - Dette kreves for å kommunisere med brukeren samt til påloggingassosiering.
  • Organisasjonstilhørighet (groups-org) - Kreves for å vite hvilken skole elevene eller læreren hører til.
  • Tittel (userinfo-title) - Kreves for å kunne skille på lærer og elev.
  • userid - Brukerens ID i Dataporten.
  • openid - Utstedt id-token for å benytte OpenID Connect for autentisering.
  • Brukeridentifikatorer hos organisasjonen (userid-feide)

Osloskolen har lisensavtale på bruken av Samiske eventyr.

Leverandør:

Miksapix Interactive AS.

Hvor lagres informasjon:

All informasjon lagres og behandles i EU.

Lenke til personvernerklæring:

Underleverandører:

• Heroku - Irland. Hosting og drift av applikasjon og database (innhold og brukerdatabase)
  • Amazon Web Services - Irland. Hosting av innhold til applikasjon (bilder, video, spill etc).

Osloskolen har databehandleravtale med Miksapix Interactive AS.

Er tjenesten universelt utformet?

Leverandøren bekrefter at tjenesten oppfyller WCAG 2.0 - (Forskrift om universell utforming av informasjons- og kommunikasjonsteknologiske (IKT)-løsninger).

Leverandøren bekrefter videre at det er utviklet en undertekst komponent hvor brukeren har mulighet til å justere størrelsen på undertekst. Det finnes mulighet for å justere volum for de som har behov for høy lyd. Det er mulig å bruke både mus og/eller tastatur for navigering.

Hvis du har spørsmål rundt bruken av tjenesten, ta kontakt med skolen. Alternative kontaktpunkter kan du finne i den overordnede personvernerklæringen for Osloskolen.