Forlagshuset Vigmostad og Bjørkes e-portal (Fagbokforlaget) (pilotering)

Fagbokforlagets e-portal er et felles system for alle forlagets digitale produkter og ressurser, som for eksempel apper, nettkurs og digitale bøker. I e-portalen kan brukerne starte de digitale produktene. Bruker kan velge målform nynorsk eller bokmål etter eget ønske. Brukeren blir autorisert for tilganger gjennom e-portal og autentisert via e-portal eller Feide. Det er mulig å velge mellom nynorsk eller bokmål etter eget ønske.

Osloskolen bruker følgende ressurser:

• D-bok (Fagbokforlagets digitale bøker)
  • Kartleggeren (et nettbasert kartleggingsverktøy som tester elevenes grunnleggende ferdigheter i norsk, engelsk og matematikk fra 5. trinn og oppover)
  • Portfolio

Retningslinjer/forutsetninger for bruk:

• Pålogging: Feide-pålogging.
  • Skolen skal sørge for rutiner for at kun lærere og andre personer som har tjenstlig behov for å se elevenes prograsjon, arbeidsplan og evaluering har tilgang.
  • Skolen skal sørge for etablerte sletterutiner for når ansatte slutter.

Ytterligere retningslinjer kommer etter pilotering.

Brukergruppe:

• Elever
  • Lærere

Hva slags type informasjon lagres, og brukes disse til test/statistikk/forskning:

Digitale produkter og tjenester lagrer følgende informasjon i brukerdatabasen:

• Elever: Navn, epostadresse, skoletilhørighet, klasse og fødselsnummer.
  • Lærere og admin-brukere: Navn, epostadresse, skoletilhørighet, stilling,  fødselsnummer og telefonnummer.
  • Elever og lærere: informasjon om progresjon og resultater i læringsressursene skolen har tilgang til, og eventuell korrespondanse mellom elev/veileder i disse ressursene.
  • Nettbutikkunder, fagbokforlaget.no: Navn, e-postadresse, telefonnummer, produkt-, leverings- og betalingsopplysninger.
  • Selvregistrerte og PIN-kodebrukere: Navn, epostadresse.
  • Nettstatistikk

Informasjonen er basert på opplysninger som ble oppgitt i forbindelse med registrering.

Leverandør oppgir at personopplysninger anonymiseres og aggregeres ved analyser og statistikk, og at denne informasjon ikke brukes til noe annet enn analyseformål.

Betalt/gratis versjon av tjeneste/app:

Følges opp.

Leverandør:

Fagbokforlaget.

Hvor lagres informasjon:

Informasjon lagres innenfor EU/EØS. Det følges opp om det er lokal lagring på enhet eller sky.

Lenke til personvernerklæring:

Personvern - Fagbokforlaget.no

Leverandøren har også en personvernerklæring for læringsressurser: https://kartleggeren.no/read/3f02df90-f239-4218-a800-a3d751aecb5c

Underleverandører:

• Nordlo, Norge
  • VB POLSKA SP.Z.O.O., Polen
  • Microsoft Azure, Nederland og Irland
  • MongoDB Limited, Irland
  • Elasti c.co, Nederland
  • Grafana Labs, Nederland
  • SII Sp. z.o.o, Polen
  • Sopra Steria (Netgen), Norge