Bruk

Tjenesten brukes til å administrere den bruksbaserte betalingsmodellen som utvikles gjennom det nasjonale KS-prosjektet. Tjenesten måler skolenes bruk av ulike digitale læremidler og dette danner grunnlaget for leverandørenes fakturering. Leverandørene registrerer sine priser i løsningen. Det er to produkttyper med ulik behandling av personopplysninger:

• Ordinære Feide-tjenester: Ingen behandling av personopplysninger, kun anonym bruksstatistikk spesifisert på skole- og produktnivå.
  • Digitale bøker: Fra skolestart 2024 vil digitale bøker inngå i ordningen, ved at skolen betaler for hver bokåpning. Administrasjonsløsningen registrerer unike bokåpninger og beregner skolens kostnader ut fra dette.

Tjenesten er godkjent for bruk i Osloskolen.

Skoleledere og IKT-ansvarlige har tilgang til administrasjonsdelen for skoler. Ansatte bruker forsiden (uten pålogging) til å hente informasjon om læremidlene som er tilgjengelige gjennom løsningen. Spesifikke brukere fra leverandører har tilgang til administrasjonsdelen for leverandører.

• Skolene må holde tilgangsgruppene i Driftsportalen oppdatert slik at riktige brukergrupper får tilgang til Bruk-applikasjonen.
  • Skolene kan bare bruke informasjon om bokåpninger til merkantile vurderinger, ikke andre formål som f.eks. underveis- eller sluttvurdering.

Leverandørenes enhetspriser for pålogging, aktiviteter, fastpris og maksimalpris samt skolenes eventuelle valg av fastpris og kontaktperson(er) lagres. Videre lagres skolenes bruk, målt i antall pålogginger og aktiviteter. Fra skolestart 2024 vil fastpris-konseptet utgå, mens åpninger av digitale bøker vil inngå.

Tilgang til tjenesten er gratis for både skoler og leverandører.

Denne siden er personvernerklæring.

Hvor lagres informasjon

Oslo.

Løsningen utvikles og driftes av Oslo kommune Utdanningsetaten.

Ingen.

Behandlingen utføres utelukkende av behandlingsansvarlig og det er da ikke behov for databehandleravtale.

Hvis du har spørsmål rundt bruken av tjenesten, ta kontakt med Utdanningsetatens kontaktpunkt for digitale læremidler og verktøy: dlv@osloskolen.no.

Alternative kontaktpunkter kan du finne i den overordnede personvernerklæringen for Osloskolen.