Aski Raski (pilotering)

Aski Raski er et nettbasert verktøy for intensiv lesetrening. Elevene lærer teknikken å lese gjennom trening i å høre, finne, skrive og lese enkeltord og setninger. I Aski Raski blir enkeltord brutt ned til én og én lyd som settes sammen til stavelser og ord. Slik blir elevene gode til å uttale både lyder og ord hurtig og riktig.

Tjenesten er under pilotering.

• Elever
  • Lærere

• Pålogging: Brukeren logger på med Feide.
  • Skolens administrator må vedlikeholde lærernes tilgang til korrekte klasser manuelt
  • Den enkelte elev skal ikke ta kontakt med Asi Raski for support. Lærer eller skolens administrasjon kontakter leverandør på elevens vegne. Ved en slik henvendelse skal det heller ikke oppgis personopplysninger eller annen informasjon om elevens resultater/progresjon.

Fra Feide-katalogen hentes følgende opplysninger:

• Navn (userinfo-name)
  • Brukeridentifikatorer hos organisasjonen (userid-feide)
  • E-post (email)
  • Organisasjonstilhørighet (groups-org)
  • Gruppetilhørigheter for undervisning (groups-edu);

Utover dette samles brukergenererte opplysninger inn som aktivitetsdata og vurderinger

Skolene inngår lisensavtale med Aski Raski.

Informasjon lagres i EU/EØS.

Leverandør benytter Zendesk. Zendesk lagrer i all hovedsak data på servere i Frankfurt, men overføringer til USA kan forekomme. Overføringer til USA er lovlige dersom virksomheten står på listen over virksomheter som er sertifisert etter EU-US Data Privacy Framework. Zendesk står på listen.

Aski Raski AS.

• MS Azure, EU/EØS. Tjenesten er driftet og lagret i MS Azure. Personopplysninger ligger lagret her.
  • Zendesk, USA. Dette er brukerstøtteverktøy. Informasjon lagres kun om en person tar kontakt med Aski Raski, Zendesk ikke gir support via fjernaksess.  (Se fastsatte retningslinjer for bruk av tjenesten)
  • Google skjema og Google Drive. Skjemaer for påmelding kurs i regi av Aski Raski.
  • Make - Amazon Web Services, EU/EØS. Nyhetsbrev, bruker må melde seg på for at personopplysninger skal lagres.

Osloskolen skal opprette databehandleravtale med leverandør.

Hvis du har spørsmål rundt bruken av tjenesten, ta kontakt med skolen. Alternative kontaktpunkter kan du finne i den overordnede personvernerklæringen for Osloskolen