Padlet

Padlet er en app for iPad som gjør det mulig å opprette digitale oppslagstavler som kan brukes til å samle og organisere ideer, bilder, videoer, lenker og annen type informasjon. Lærer kan opprette en oppslagstavle ved å dra og slippe innhold fra andre apper eller nettlesere, og deretter tilpasse oppslagstavlen med forskjellige bakgrunner, farger og layouter.

Brukere kan også invitere andre til å se på og bidra til oppslagstavlen, enten

Elevene bruker ikke appen, men deltar anonymt på en tavle opprettet av lærer. Lærer sletter tavler underveis gjennom skoleåret. Ved behov kan lærer ta ut en PDF av samskrivningsoppgaven.

Lærer bruker tjenesten via app, elevene via webplattform.

Vurderingen gjelder Padlets gratisversjon og lisensversjonene laget for utdanningssektoren, Padlet Skole og Padlet Klasserom.

Tjenesten er godkjent til bruk i Osloskolen.

• Elever
  • Lærere
  • Skoleledelse

• Pålogging: Elevene skal ikke opprette brukerkonto for å ta i bruk tjenesten, og de må få retningslinjer om hva slags bilder og innhold som kan deles i tjenesten.
  • Skolen må etablere retningslinjer for bruken av tjenesten. Dette inkluderer:
    • opprettelse av brukerkonto (kun via skoleplattformbruker, ikke privat som Google eller Facebook.)
    • godkjenning av innhold før det publiseres på felles tavle
    • sletting av innhold og egen brukerkonto
    • uttrekk av informasjon lagt inn av elevene i tjenesten.
    • tjenesten skal kun brukes til skolefaglige oppgaver, og skal ikke samle inn personlige opplysninger fra elever.
  • Lærer skal skru av funksjonalitet for mikrofon og Bluetooth.
  • Lærer oppfordres til å gi tilgang til elevene via QR-kode, og ikke sende link. Dette for å unngå at linker til tavler havner hos feil personer eller kan deles videre.
  • Lærer må følge med på og slette dersom det kommer inn uvedkommende på en padlet.
  • Lærer skal sørge for å slette konto og innhold dersom de slutter i Osloskolen.

Det er kun personopplysninger om lærer som lagres i tjenesten, gjennom brukerkontoen. Elever deltar anonymt med en kode for å få tilgang til tavlen opprettet og administrert av lærer.

• Personopplysninger: navn, epost og klassetrinn.
  • Brukergenerert informasjon:
    • Faglig innhold (løste matteoppgaver, stil skrevet i norsk, etc).
    • Bruk av tjeneste som tidspunkt og dato.
    • Enhetstype, IP-adresse (slettes etter 30 dager), operativsystem, nettleser, skjermoppløsning, teknisk informasjon (batterikapasitet).

Eventuell informasjon som brukes til test eller statistikk er anonymisert.

Gratis, elevene utsettes ikke for reklame.

USA.

Lenke til App Store

Wallwish, Inc

• Google Cloud (hovedtjeneste, drift av tjenesten og brukerkontoer)
  • Microsoft Azure (lagring av filer og opplasted materiale)
  • Amazon Web Services (backup)
  • Google Analytics (analyse)
  • Front (kundestøtte)
  • Sentry (feilmeldinger)
  • Chargebee (fakturering)

Det er ikke inngått databehandleravtale med leverandøren fordi det ikke behandles personopplysninger om elever i tjenesten.

Spørsmål rundt bruken av tjenesten og brukernes rettigheter?
Hvis du har spørsmål rundt bruken av tjenesten, ta kontakt med skolen. Alternative kontaktpunkter kan du finne i den overordnede  personvernerklæringen for Osloskolen