Nearpod (ikke godkjent)

Nearpod er en app for å lage opplæringsmateriale for undervisningen. Læreren kan legge inn videoer, bilder, linker og tekster. Elevene kan også få muligheten til å delta via tekst, tegninger, lydopptak, bilder, svare på spørsmål og legge inn film. Det er også en god mulighet for samhandling rundt dokumenter som en gruppe jobber sammen i. Læreren styrer hva elevene skal se, og hva som kun er tilgjengelig for læreren.

I Nearpod finnes allerede masse materiale man kan bruke i sin undervisning, samt at man kan dele eget med andre.

Ikke godkjent til bruk i Osloskolen.

Osloskolen har ikke et gyldig behandlingsgrunnlag for elevers personopplysninger, og kan derfor ikke ta i bruk Nearpod i undervisningen.

Bakgrunnen for denne vurderingen er basert på hvordan leverandøren beskriver sin behandling av personopplysninger:

• Baserer seg på rammeverket Privacy Shield for overføring av personopplysninger til USA. Privacy Shield ble erklært ugyldig i juli 2020. Standard Contractual Clauses (SCC) kan benyttes på forespørsel, men Osloskolen har ikke fått svar fra leverandør hvordan dette løses i praksis.
  • Nearpod viser til at de har flere underleverandører, men er ikke åpen på hvilke underleverandører de benytter. Liste over underleverandører kan fås på forespørsel.
  • Nearpod legger til grunn i sine Terms and Conditions at man som lærer har mandat og myndighet til å samtykke på vegne av andre, noe som ikke er tilfelle. Appen krever samtykke for barn under 13 år, men samtykke kan i utgangspunktet ikke brukes til denne typen læremidler/læringsressurser.
  • De lister også opp at de kan bruke personopplysninger og informasjon fra utdanningsinstitusjonene internt for revisjoner, evalueringer av bruken og for videreutvikling.

Det er sendt forespørsel til leverandøren med flere avklarende spørsmål, svarene har ikke endret det som er listet opp og hvordan de behandler personopplysninger.

• Lærere
  • Elever (samtykke kreves for elever under 13)

USA

Nearpod

Spørsmål rundt bruken av tjenesten og brukernes rettigheter?
Hvis du har spørsmål rundt bruken av tjenesten, ta kontakt med skolen. Alternative kontaktpunkter kan du finne i den overordnede  personvernerklæringen for Osloskolen