Hovedseksjon

Hvordan bruker vi digitale verktøy

I Osloskolen jobber elevene både på skjem og på papir, og elevene bruker både trykte og digitale læremidler. Vi buker digitale læremidler der det er mest hensiktsmessig og der det gir best læring for elevene våre. Vi er opptatt av å skape en variert og praktisk undervisning, og å gi elevene best mulig tilpasset opplæring.

Variert undervisning

Elevene tar i bruk digitale verktøy i de fleste fag, og elevene bruker det først og fremst til å produsere innhold. Det er med på å gi elevene en variert og praktisk undervisning. Elevene jobber med programmering, de skriver tekster, fotograferer, spiller inn podkaster og lager film. Elevene lærer om kildekritikk, bruk av sosiale medier og digitaliseringens fordeler og ulemper. Dette inkluderer også sikker bruk av internett og sosiale medier.

Digitale læremidler fungerer godt til repetisjon og mengdetrening:

  • Får fart på lesingen
  • Fungerer godt til å tilpasse enkelt elevers nivå
  • Gir god visuell støtte
  • Kan gi økt mestring til umotiverte elever

Bedre tilpasset opplæring

Digitale verktøy gir oss muligheter vi ikke har hatt tidligere, og vi kan i større grad tilpasse opplæringen til den enkelte elevs nivå. For eksempel jobber elevene i samme program som ser likt ut, uansett hvilket nivå de er på. Slik får elevene utviklet seg i sitt tempo, og det blir ikke like synlig hvem som trenger tilpasninger.

For elever med dysleksi og andre lese- og skrivevansker, kan skolene tilpasse opplæringen slik at flere elever får like muligheter til å delta på sitt nivå.

Nettfilter og sikker bruk

Alle enhetene i Osloskolen fra 1-10 trinn er utstyrt med et nettfilter. Nettfilteret blokkerer for uønsket innhold, både på skolen og hjemme. 
Vi vurderer alle digitale løsninger som brukes i opplæringen. Her finner du en oversikt over alle digitale læremidler og verktøy som er vurdert .

Elever som bruker nettbrett i klasserommet

Digitale ferdigheter

  • Lese
  • Regne
  • Skrive
  • Uttrykke seg muntlig
  • Digitale ferdigheter

Digitale ferdigheter er en av fem grunnleggende ferdigheter som inngår i alle fag

Eksempler på kompetansemål etter 2. trinn:

  • skrive tekster for hånd og med tastatur
  • lese tekster både på papir og på skjerm
  • lytte og gjenkjenne lyder i språket