Har du hørt om Arbeidslivets skolesekk?

en gruppe mennesker som bruker hjelm

Arbeidslivets skolesekk er en satsing i barne- og ungdomsskolen der målet er å gi elevene mer kunnskap og innsikt i fag- og yrkesutøvelse, praktiske ferdigheter og bedre forståelse for sammenhengen mellom teori og praksis. Dette håper vi vil inspirere flere unge til å velge fagopplæring.

– Det finnes veldig mange spennende yrkesfag og kombinasjoner av yrkesfag og studieforberedende i Osloskolen. Samtidig er det et stort behov for yrkesfaglig arbeidskraft i flere bransjer, som for eksempel bygg- og anlegg, elektrofag og restaurant og matfag. Dessverre er det mange færre elever som velger yrkesfag på videregående i Oslo enn resten av landet, og det ønsker vi å gjøre noe med. Arbeidslivets skolesekk er en spennende mulighet til å teste ut forskjellige yrker og arbeidsplasser – eller møte unge som har valgt yrkesfag, sier direktør i Utdanningsetaten, Marte Gerhardsen.

Ulike elevtilbud

Arbeidslivets skolesekk består av ulike elevtilbud som skal gi elevene i Osloskolen kunnskap og erfaringer om arbeidslivet og yrkesfagene. Tilbudet retter seg mot elever gjennom hele skoleløpet, med et særlig fokus på grunnskolen. Gjennom tidlig innsats og holdningsskapende arbeid ønsker vi større bevissthet om arbeidslivet, yrkesfag og hvilke muligheter og valg som finnes.

Arbeidslivets skolesekk har fokus på praktiske aktiviteter tilpasset ulike trinn, og på kursene får du testet ut oppgaver i praksis sammen med fagarbeidere eller tidligere yrkesfagelever. Innholdet i kusene og besøkene passer inn i skolehverdagen og kan knyttes til undervisning og læreplan.

Meld deg på via nettsiden

Nå har Arbeidslivets skolesekk fått ny nettside og påmeldingsløsning. Her kan læreren melde på klassen sin, eller enkeltelever kan velge kveldskurs i tekstil, gullsmed eller møbelsnekker på Edvard Munch vgs.

– Jeg oppfordrer både lærere og elever og sjekke ut hvilke muligheter som finnes, og se på hva som kan være aktuelt for akkurat deg eller din klasse. Vi håper å få på plass enda flere spennende opplegg fortløpende, sier Gerhardsen.

I dag kan du velge blant annet besøk på byggeplassen til Økern ungdommsskole, barnehage og flerbrukshall eller melde deg på kveldskurs i gullsmedfag, tekstil eller møbelsnekker på Edvard Munch vgsd.

På nettsiden kan du også bestille besøk av rollemodellteamet, som er tidligere elever på yrkesfag som forteller om sine valg og yrker.

Du finner nettsiden her.