Maneno (NLB)

Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB) er et statlig bibliotek under Kultur- og likestillingsdepartementet. Tilbudet er gratis og landsdekkende.

NLB produserer og låner ut lydbøker, e-bøker og bøker i punktskrift. NLB har bøker for både barn og voksne. Tilbudet omfatter også studielitteratur for studenter ved universitet, høgskole og fagskole. NLB samarbeider nasjonalt og internasjonalt med andre produsenter av tilrettelagt litteratur.

Maneno er en leseapp fra NLB. Appen passer for barn i alderen 8-12 år som har leseutfordringer. Eleven må være låner hos NLB for å kunne logge inn og bruke appen.

Maneno tilbyr lydbøker, lydbøker med tekst og e-bøker. Bøkene er tilpasset barnets lesenivå, har lesestøtte og spillelementer. Elevene får sin egen drage som de skal passe på. Jo mer barnet leser, jo mer vokser og utvikler dragen seg. Det er mulig  å konkurrere med andre barn som bruker appen, men det er frivillig.

Denne tjenesten tilbys kun til de som har behov for det, og forutsetter at de har fått tilgang til tjenesten via Statped.

• Barn og voksne med behov og krav på lydbøker, e-bøker og bøker i punktskrift.

NLB er tilgjengelig for alle som har vansker med å lese trykt tekst og vanlige bøker på grunn av funksjonsnedsettelse eller sykdom.

Årsaker til nedsatt leseevne kan være:

• svekket syn som ikke lar seg korrigere med briller
  • dysleksi og andre lesevansker
  • ADHD
  • fysisk funksjonsnedsettelse som gjør det vanskelig å lese en bok (for eksempel CP, ME og Parkinson)
  • kognitive utfordringer og/eller språkvansker på grunn av sykdom eller skade
  • Barn og ungdom som trenger skolelydbøker, skal registreres av skolen hos Statped skolelydbok (https://www.statped.no/skolelydbok).

NLB  behandler opplysninger som

• navnet
  • adresse
  • fødselsdato
  • e-post
  • telefonnummer
  • annen kontaktinfo
  • lånenummer
  • PIN-kode
  • tidspunktet for innmelding hos NLB.

For lånere under 18 år innhenter NLB i tillegg navn på foreldre/foresatte. NLB registrerer også eventuelle opplysninger om at du er student, hva du i så fall studerer og hvilken utdanningsinstitusjon du er tilknyttet.

Brukeren oppretter lånekonto og låner bøker fra NLB. Bøkene lastes opp i brukerens app/profil for den perioden brukeren har lånt boka. Når låneperioden er utgått, trekkes boka tilbake.

Lenke til App Store

NLB-Maneno on the App Store (apple.com)

Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB)

NLB samarbeider med Nasjonalbiblioteket om IKT-drift. Nasjonalbiblioteket oppbevarer og sikrer back up av våre data.

Osloskolen er ikke behandlingsansvarlig da dette er en statlig støttet hjelpetjeneste, og tilgang gis etter behov og den enkelte inngår en avtale om bruk.

Spørsmål rundt bruken av tjenesten og brukernes rettigheter?

Hvis du har spørsmål rundt bruken av tjenesten, ta kontakt med NLB eller Statped.