Klasselister i Skolemelding og Skoleplattform Oslo

Gutt med mobil

Foresatte som har barn under 18 år, kan se barnets klasseliste via appen Skolemelding og Portalen i Skoleplattform Oslo.

Klasselisten deles mellom foresatte som har barn i samme klasse. Kontaktlærer ser også klasselisten for egen klasse.

Velg hva som skal vises i klasselisten

Du må si ja til at kontaktinformasjonen din skal bli synlig i listen. Vi oppfordrer alle foresatte, som ikke har særskilte grunner til å la være, til å skru på visningen av navn og eventuell annen kontaktinformasjon.

Slik gjør du: Skru på visning av kontaktinformasjonen din under Innstillinger i Skolemeldingsappen eller under Min profil i Portalen i Skoleplattform Oslo (du logger deg på via skolens nettside).

Velg hvilke opplysninger du ønsker å dele med de andre foresatte:

• Elevens navn og ditt navn
  • Telefon
  • E-post
  • Adresse

Hver enkelt foresatt må gjøre dette.

Informasjonen blir synlig for de andre foresatte i klassen via knappen "Klasselister" i app og portal.

Les mer om Skolemeldingsappen

Endre kontaktinformasjon

Foresatte med barn i grunnskolen:

Foresatte med barn i vgs.:

• Ta kontakt med skolen.

Utlevering av klasselister

Skolene er pålagt å utlevere klasselister i henhold til offentlighetsloven hvis noen ber om innsyn, så lenge listene ikke inneholder taushetsbelagt informasjon. Klasselistene hentes da fra det skoleadministrative systemet.

Last ned nyeste versjon av appen

For å få klasselister i appen må versjon 1.44.0 eller en senere versjon av appen.

For IOS:

Hvis du ikke har på automatisk oppdatering:

• Gå til AppStore
  • Søk opp Skolemelding foresatte og klikk på app-ikonet (papirflyet)
  • Klikk Oppdater
  • Åpne appen