Innhold
- Om Portalen og Skolemeldingsappen
 - Behandling av personopplysninger i Portalen og Skolemelding
 - Hvilke personopplysninger blir behandlet i Portalen og Skolemeldingsappen?
 - Ingen automatisk saksbehandling
 - Hvor lenge lagrer vi dine personopplysninger?
 - Utlevering av personopplysninger til andre
 - Sikkerheten rundt dine personopplysninger
 - Kontakt oss
 
Om Portalen og Skolemeldingsappen
Som ansatt i Osloskolen får du tilgang til Skoleplattform Oslo inkludert Portalen og Skolemelding. Når du logger på Skoleplattform Oslo, kommer du inn i Portalen. Denne løsningen inneholder infosider og et meldingssystem der du kan sende og motta meldinger.
Skolemelding er en meldings-app for Osloskolens foresatte, elever og ansatte. Appen er en utvidelse av dagens meldingsverktøy i Skoleplattform Oslo, og gjør det mulig å enkelt sende og motta meldinger fra skolens elever, foresatte og andre ansatte på skolen.
I Portalen kan du:
- Sende meldinger og SMS til enkeltpersoner og grupper med elever, elevers foresatte og andre ansatte ved skolen
 - Svare på meldinger du har fått
 - Få en samlet oversikt over sendte og mottatte meldinger
 - Enkelt få oversikt over dine verktøy og nettressurser som brukes på skolen
 - Se de infosidene du har tilgang til
 
I Skolemeldingsappen kan du:
- Logge på med en firesifret kode
 - Sende meldinger til dine elever, dine elevers foresatte og andre ansatte ved skolen
 - Svare på meldinger du har fått
 - Få en samlet oversikt over sendte og mottatte meldinger
 
Generelt er opplysningenes tilgjengelighet i plattformen knyttet til din rolle på skolen, og hvilke elever du underviser. I Portalen kan du også se hvilke grupper med elever som du underviser. Du ser navnet, eposten til eleven, samt elevens foresattes navn og epost.
Det er 5 roller i løsningen for Osloskolen:
Dette er definerte brukere hos skoleeier og leverandør.
- Systemadministrator: 
- Har tilgang til å administere alle skoler, alle brukere og alt innhold i løsningen.
 
 - Portaladministrator: 
- Har tilgang til å sette tilgangsrettigeter på infosider, administrere verktøy, og sende meldinger til alle brukere og grupper ved skolen.
 
 - Lærer/ansatt: 
- Lærerens rettighet knyttet til elever styres av de skoleadministrative systemene ved at lærere registreres som fag- eller kontaktlærer for en gruppe elever som det er gitt lærer-tilgang til i SATS/SITS. Lærer kan lese, skrive og slette egne meldinger, samt se hvilke meldinger som tidligere er mottat og sendt. Læreren har en oversikt over fag- og trinngruppene under Mine Elever i webportalten. Læreren kan sende e-post til foresatte og elever ved å gjøre et utvalg i gruppene.
 
 - Elev: 
- Elever kan lese innhold fra infosider som det er gitt tilgang til. Elever kan se meldinger som er sendt til fag- og trinngruppene som brukeren er medlem av, samt lese meldinger som er sendt direkte til brukeren. Under Min profil kan brukeren se registeringer knyttet til sin egen bruker.
 
 - Foresatt: 
- Foresatt kan lese innhold fra infosider som det er gitt tilgang til. Foresatte kan se meldinger knyttet egne barn, samt sende meldinger til elevens kontakt-og faglærere. Under Min profil kan brukeren se registeringer knyttet til sin egen bruker.
 
 
Behandling av personopplysninger i Portalen og Skolemelding
Formål
Skolemelding og meldingsverktøyet i Portalen er et kommunikasjonsverktøy for bruk innad på skolen mellom ansatte, lærere og elever/foresatte. Begrunnelsene for bruk av personopplysninger er for å enkelt kunne kommunisere med barnas lærere og andre ansatte på skolen.
Hvilke personopplysninger blir behandlet i Portalen og Skolemelding-appen?
Følgende personopplysninger overføres fra SATS (grunnskolebase + videregående base) til Portalen/Skolemelding:
Personalia (elever, ansatte og foresatte):
- Alle: Fødselsnummer
 - Alle: Intern-ID i SATS
 - Alle: Fornavn
 - Alle: Etternavn
 - Alle: Telefonnummer
 - Foresatte: E-postadresse
 - Alle: Rolle (elev, ansatt eller foresatt)
 - Elev + foresatt: Knytning mellom elev og foresatt
 
Portalen og Skolemelding-appen skal ikke brukes til å sende sensitive personopplysninger, for eksempel helseopplysninger.
Gruppemedlemskap + rolle i gruppene (elev, lærer, foresatt):
- Alle: Elevgruppe/klasse
 - Elever + lærere: Basisgruppe
 - Elever + lærere: Faggrupper
 - Alle: Samlegrupper for hhv. alle elever, lærere, ansatte og foresatte ved hver skole
 
Følgende personopplysninger overføres fra SITS (voksenopplæringsbase) til Portalen/Skolemelding:
- Personalia (elever og ansatte)
 - Fødselsnummer
 - Brukernavn i driftsløsningen / Feide-ident
 - Fornavn
 - Etternavn
 - Rolle: (ansatt eller student)
 - Skolekode (Oslointern ID for skolen)
 - Kontaktlærer
 - Klasse
 
Gruppemedlemskap:
- Master record-kode (SITS-intern gruppe-ID)
 - Fornavn
 - Etternavn
 - Fødselsnummer
 - Tilgang
 - Skolekode
 - Skolenavn
 - Skoleår
 
Følgende personopplysninger overføres fra SIKT (Driftsløsning) til Portalen:
- Fødselsnummer
 - Brukernavn i driftsløsningen / Feide-ident
 
Ingen automatisk saksbehandling
Det er ingen automatisk saksbehandling i løsningen.
Hvor lenge lagrer vi dine personopplysninger?
Personopplysningene dine blir lagret i Portalen så lenge du er ansatt i Osloskolen. Meldingene i løsningen blir slettet ved skolestart hvert år.
Utlevering av personopplysninger til andre
Det utleveres ingen personopplysninger til andre systemer.
Sikkerheten rundt dine personopplysninger
Osloskolen gjennomfører regelmessig risiko- og sårbarhetsanalyse for å sikre dine personopplysninger i Portalen og Skolemeldings-appen.
Kontakt oss
Send en e-post til personvern@osloskolen.no hvis du lurer på noe.