Personvernerklæring for Skolekode

Om Skolekode

Skolekode er en applikasjon for sterk autentisering (to-faktor). Det er en løsning for å legge på et ekstra lag med sikkerhet for ansatte når de logger på Feide-tjenester i Osloskolen - i tillegg til passord.

Hvis et brukernavn og passord til en ansatt kommer på avveie, kan uvedkommende som får tak i dette logge seg på våre tjenester. Ved å benytte Skolekode (to-faktor), må man autentisere seg med en tidsbasert kode i tillegg til passord.

Hvor finner jeg Skolekode?

• Telefonen: Fra Google Play eller Apple App Store
  • Jobb-PCen: Microsoft Store
  • Citrix: I startmenyen
  • Mac: Må tildeles av IKT-ansvarlig

I Skolekode kan du:

• Autentisere deg mot BankID, MinID og BuypassID
  • Lage en firesifret personlig kode for videre autentisering
  • Aktivere biometri (fingeravtrykk og ansiktsgjenkjenning) for pålogging – gjelder kun mobil
  • Generere et sekssifret TOTP (Time-based one-time password) for å logge på tjenester som har aktivert sterk autentisering

Behandling av personopplysninger i Skolekode

Formålet er å sikre at ansatte bruker sterk autentisering når de skal logge seg på Feide-tjenester.

Hvilke personopplysninger om ansatte blir behandlet i Skolekode-appen?

Følgende personopplysninger om ansatte fra den sentrale løsningen i Skoleplattform Oslo behandles i Skolekode:

• Fødselsnummer (Ved pålogging med ID-porten benyttes fødselsnummer for å identifisere brukeren i Skoleplattformen)
  • Brukernavn
  • Skoletilhørighet med tilhørende rolle (sjekker rolle/skoletilhørighet ved opprettelse av konfigurasjon for to-faktor i FEIDE)
  • DeviceID – Hvilken enhet du benytter
  • Pin-kode (kryptert)
  • OS-versjon – Hvilken versjon av operativsystemet enheten benytter
  • App-versjon – Hvilken versjon av Skolekode enheten benytter
  • Sist pålogget – Når enheten sist benyttet Skolekode
  • Biometri – Om biometri er aktivert på enheten

Ingen automatisk saksbehandling

Det er ingen automatisk saksbehandling i løsningen.

Hvor lenge lagrer vi dine personopplysninger?

Personopplysningene dine blir lagret i Skolekode så lenge du er ansatt i Osloskolen.

Utlevering av personopplysninger til andre

Det utleveres ingen personopplysninger til andre systemer.

Sikkerheten rundt dine personopplysninger

Osloskolen gjennomfører regelmessig risiko- og sårbarhetsanalyse for å sikre dine personopplysninger i Skolekode-appen.

Send en e-post til personvern@osloskolen.no hvis du lurer på noe.