Apple Skolearbeid/SchoolWork

Med appen Skolearbeid/Schoolwork kan lærere og elever dele og motta undervisningsmateriell, gå gjennom elevfremgang og gi umiddelbar tilbakemelding. Dette gjør at lærere kan gi personlig tilpassede instruksjoner. Med Skolearbeid får læreren en klar oversikt over fremgangen til elevene, slik at han/hun kan se om en elev trenger større utfordringer eller ekstra hjelp. Elevene har i tillegg ett sted der de kan se innleveringene sine, sende inn arbeid og se sin egen fremgang.

Oppgaver vises automatisk på elevenes iPad-enhetene og de organiseres etter tidsfrister og fag. Med Skolearbeid kan lærere også bruke støttede apper for å finne innhold som passer inn i pensum, og deretter kan de dele spesifikke appaktiviteter med elevene.

Tjenesten er godkjent til bruk i Osloskolen.

• Elever
  • Lærere

Det er skolen som er ansvarlig for å sikre at retningslinjer/forutsetninger blir ivaretatt.

• Pålogging: Det er ingen pålogging for denne appen. Tjenesten er knyttet til brukeren via Apple-ID.
  • Lærer får tilgang til klasser han/hun er registrert med i SIKT systemet. Elevene blir automatisk logget inn i appen dersom de er registrert med Apple ID og registrert i SIKT. Ny klasse tildeles i appen ved hver høst og informasjon slettes ved slutten av skoleåret
  • Dersom lærer velger at oppgave de lager i Skolearbeid skal løses i annen applikasjon, må de bruke de applikasjonene som er personverngodkjent.

Lærer har  mulighet til å følge med på elevene i applikasjonen, blant annnet kan lærer se elevenes fremdrift, presentasjon, tid brukt og hyppighet, men ikke når de jobber.Dette har lærere mulighet til fordi skolearbeid henter statistikk fra tredjeparts apper gjennom integrasjonen ""ClassKit"". Denne funksjonaliteten kan skrus av i Apple School Manager ved å deaktivere «Elevfremdrift».

• Lærer må påse at elevfremdrift er deaktiver. Dersom en skolen ønsker å aktivere denne fuksjonen må det sendes inn et forms-skjema og det å gjøres en selvstendig personvernvurdering av denne integrasjonen.

For elevene samles det inn følgende informasjon:

• Data om aktiviteter som elevene tildeles av læreren via Skolearbeid, for eksempel dersom en elev merker en oppgave som fullført og tilbakemeldinger eleven har på tildelte oppgaver.
  • Data om framdriften til elevene i de aktiviteter som er tildelt.

For lærere samles det inn følgende informasjon:

• Data om oppgaver, for eksempel detaljer om tildelte oppgaver, klasser og navn på elever.

Apple kan bruke analyseinformasjon, statistikk og enhetsinformasjon som er anonymisert, slik at ikke brukeren personlig blir identifisert. Dette gjelder for alle deres tjenester.

Les mer her:

https://www.apple.com/no/legal/privacy/data/no/device-analytics/ og https://www.apple.com/no/legal/privacy/data/no/app-analytics/

Betalt/gratis versjon av tjeneste/app:

Tjenesten er gratis. Elevene utsettes ikke for reklame eller annen markedsføring.

Leverandør:

Apple.

Hvor lagres informasjon:

Skylagring

Informasjon lagres innenfor EU/EØS

Lenke til personvernerklæring:

Legal - Schoolwork & Privacy - Apple

Generell personvernerklæring hos Apple:

Lenke til App Store:

Underleverandører:

Apple som leverandør benytter følgende underleverandører:

• Amazon Web Services, Inc. – skytjenester Apple Inc. (infrastrukturtjenester, kundestøtte)
  • ABDSF – Arvato Business Development Services France SARL og søsterselskapet Aquitel SAS – (kundestøtte)
  • Arvato Services Essen GmbH (kundestøtte)
  • Google LLC (skytjenester)
  • Kelly Services Inc. (kundestøtte)
  • Sykes Enterprises, Incorporated (kundestøtte)
  • Teleperformance S.E. (kundestøtte)
  • Transcom Holding AB (kundestøtte)

Apple har ikke oppgitt konkret hvilke underleverandører som gjelder for denne tjenesten.

Osloskolen har inngått avtale med Apple, som omfatter bruk av tjenester med Apple-ID og gjennom Apple School Manager.

Spørsmål rundt bruken av tjenesten og brukernes rettigheter:

Hvis du har spørsmål rundt bruken av tjenesten, ta kontakt med skolen. Alternative kontaktpunkter kan du finne i den overordnede personvernerklæringen for Osloskolen.