Hjelpetilbud til barn og unge

Hjelpetilbud

Vi vet at livet er annerledes akkurat nå. Når både skoler og aktiviteter er organisert på en annen måte eller stengt, kan det bli ekstra vanskelig om du ikke har det så bra. Det finnes voksne der ute som ønsker å lytte til deg eller bare være sammen med deg. Ofte finnes de rundt deg blant dem du kjenner fra før, men det er ikke alltid så lett å tørre å åpne seg. Da finnes det mange steder du kan ta kontakt med anonymt, eller steder der voksne har taushetsplikt. Nedenfor er det en oversikt over steder du kan ringe/chatte/besøke hvis du trenger noen å snakke med.

Skolehelsetjenesten

Skolehelsetjenesten finner du på skolen din.

• Skolehelsetjenesten er for deg som vil prate med noen eller vil spørre om noe du lurer på eller hvis du har en venn som trenger hjelp.
  • Når er helsesykepleier tilgjengelig? Spør en lærer eller rådgiver, eller sjekk skolens nettside.
  • Du trenger ikke tillatelse fra foreldrene dine for å prate med helsesykepleier på skolen.

Helsestasjon for ungdom

• Finnes i alle bydeler
  • For deg mellom 12 og 24 år
  • Gratis
  • Velg fritt den helsestasjonen du helst vil bruke
  • Hvor er helsestasjonene? Gå inn på kommunens nettsider og skriv inn adressen din i søkefeltet, så får du opp hvilken helsestasjon som er nærmest deg.

Ung Arena

Ung Arena er et samtaletilbud til deg fra 12 til 25 år som bor i Oslo. Du kan ringe, sende SMS eller avtale time for å prate med dem fysisk. På grunn av smittevern kan det være lurt å ta kontakt for å avtale samtale på forhånd.

Ung Arena Oslo Sentrum

Besøksadresse Grønland 30
Tlf: 904 15 388
E-post:     ungarena@bgo.oslo.kommune.no
Facebook:   https://www.facebook.com/ungarenaoslo/

Ung Arena Oslo Sør

Besøksadresse Ljabruveien 91
Tlf: 916 91 891
E-post: ungarena@bsn.oslo.kommune.no
Facebook @ungarenabsn
Instragram @ungarenabsn
Snap-chat @ungarenabsn

Ung Arena Oslo Vest
Besøksadresse Sørkedalsveien 10B
Tlf: 909 87 842
E-post: ungarenav@bfr.oslo.kommune.no
Facebook @ungarenaoslovest

Informasjon og veiledning

UngInfo

Er du mellom 13-27 år kan du få veiledning og informasjon om jobbsøking, utdanningsvalg, om å flytte, fritid og dine rettigheter som ung i Oslo.

Er du usikker på hvem du burde kontakte med dine tanker, bekymringer eller problemer? De som jobber hos UngInfo kan også hjelpe deg med å finne hjelpetilbudet som passer for nettopp deg.

Åpningstider:

• Mandag–fredag kl. 11–17
  • Lørdag kl. 12–17

Les mer om UngInfo: www.unginfo.no

Besøk oss i Møllergata 3d
Tlf.: 24149820
E-post: post@ung.info

UngInfo er på facebook og Instagram @UngInfo

Chattetjenester

Si Det Med Ord

Chat, forum, mail og telefon for alle

Kors På Halsen

Chat, forum, mail og telefon for alle barn og ungdom opp til 18 år

Ung.no

Her finner du mange svar, på de fleste spørsmål, eller du kan stille egne spørsmål.

Mental Helse hjelpetelefonen

Tlf: 116 123
Mental Helse har en døgnbemannet telefon for alle, uansett grunn. Hit kan du ringe for en prat, for å takle en utfordring, eller for å finne hjelp.

Barnevernet

Tlf: 40 42 77 77.
Kan ringes når som helst på døgnet og i helger. Barneverntjenesten og barnevernvakten skal sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får trygge oppvekstsvilkår og nødvendig hjelp og omsorg til rett tid. Du kan være anonym.

Alarmtelefonen for barn og unge

kan ringes på 116 111, eller ta kontakt på chat. Alle barn og unge kan ringe          116 111 når de har det vondt, vanskelig eller føler at de trenger hjelp. Det er        gratis, og du kan også ringe eller chatte anonymt. https://www.116111.no/

Krisesenteret

Tlf: 22 48 03 80
Et trygt sted å dra for mødre eller fedre som er utsatt for vold og for barna deres. Mange får også samtaler her. Krisesenteret har også tilbud til ungdom, både gutter og jenter og de som ikke definerer seg som et spesielt kjønn, som er utsatt for tvangsekteskap, kjønnslemlestelse og æresrelatert vold.

Uteseksjonen, Oslo kommune

Tlf: 913 03 913
Oppsøkende patruljer i Oslo sentrum 08:00 – 24.00. Natt til lørdag og natt til søndag er vi ute til kl. 04.00. Du kan snakke med sosialarbeidere, sykepleiere og psykologer på telefon.

Barnevakten i Oslo kommune

Tlf: 404 27 777
Ta kontakt dersom du selv eller noen du vet om, utsettes for vold, foreldre som ruser seg, seksuelle overgrep, omsorgssvikt, kjønnslemlestelse eller tvangsgifte.

Flere nyttige telefonnummer

Barnevernsvakten i Oslo: Oslo kommunes akuttberedskap for barn og unge. Tlf: 404 27 777. Denne telefonen er alltid åpen.

Alarmtelefonen for barn og unge: Nødtelefon for barn og unge. Tlf: 116 111. Denne telefonen er alltid åpen.

Hjertetelefonen på din skole: Snakk med noen på din egen skole. Du finner informasjon på din skoles nettside.

Kors på halsen (Røde kors): Samtaletilbud for alle opp til 18 år. Du kan ringe maile eller chatte. Tlf: 800 333 21 (mellom kl. 14 og 22)

Mental Helse hjelpetelefon: Døgnåpen telefon for alle som trenger noen å snakke med. Tlf: 116 123.

Mental Helse Ungdom: Om du trenger noen å snakke med om psykisk helse. Tlf: 21 456 100  (mellom kl. 09 og 15).

Foreldresupport: Telefon og chat for småbarnsforeldre som trenger hjelp og veiledning når hverdagen blir krevende. Tlf: 116 123 (tast 2)

Kirkens SOS: Døgnåpen krisetelefon og chat for de i følelsesmessig eller eksistensiell krise. Tlf: 22 40 00 40.

PIO–Ung: Pårørendesenteret tilbyr samtaler, råd og hjelp når familie, kjæreste eller en venn er syk. Tlf: 22 491922 (mellom 10 og 15 på hverdager. NB: På tirsdager fra kl. 11).

Hjelpetelefonen for seksuelt misbrukte: Tlf: 800 57 000