Positive erfaringer fra skoler som bruker 1:1 viser blant annet:
- En bredere faglig kompetanse og gode muligheter for utforskende læring
- Bedre tilpasset opplæring
- Økt fokus på digitale ferdigheter
- Mer aktivitet blant elevene
- Større muligheter for samhandling og samarbeid
Forskning viser også at bruk av læringsteknologi kan virke forstyrrende hvis teknologien ikke er godt nok forankret i en overordnet pedagogikk, og dersom lærerne ikke har god kompetanse i hvordan teknologien bør benyttes.
Om læringsteknologi i skolen
Forskning om digitalisering i skolen av FIKS
Bærum kommune: Hva vet vi om digital skolehverdag?
Bærum kommune: Evaluering av digital skolehverdag (pdf) av Rambøll, 2017
Digitalisering av skolen: De største utfordringene av Simen Spurkland og Marte Blikstad- Balas, 2016
Digital læring i Askerskolen, sluttrapport fra følgeforskning av Cathrine E. Tømte, Sabine Wollscheid, Markus M. Bugge og Frida Felicia Vennerød-Diesen, NIFU, 2019
Erfaringer i skoler som opplever å ha lykkes med bruk av nettbrett og/eller pc i sin grunnleggende lese- og skriveopplæring Statped (og senter for IKT i utdanningen), 2016
Framtidens skole, Ludvigsen, Sten, 2015
GEPP-rapport: Undervisning i en-til-en-klasserommet, UiO FIKS, 2020
Med ARK&APP - Bruk av læremidler og ressurser for læring på tvers av arbeidsformer av Gilje, Øystein, 2016
Sammenhengen mellom IKT-bruk og læringsutbytte (SMIL) i videregående opplæring, av Krumsvik, Rune, 2013
An Evaluation of iPad Implementation Across A Network of Primary Schools in Cardiff av Professor Gary Beauchamp og Emily Hillier
Improving literacy skills through learning reading by writing: The iWTR method presented and tested av Genlott, Annika Agélii, 2013
iPad Scotland Evaluation (pdf) av Kevin Burden, Paul Hopkins, Dr Trevor Male, Dr Stewart Martin, Christine Trala, 2012
Uptake and Use of Digital Technologies in Primary and Secondary Schools – a Thematic Review of Research
av Anders D. Olofsson, J. Ola Lindberg, Göran Fransson og Trond Eiliv Hauge, 2015
Use of tablets in primary and secondary school – a case Study av Kongsgården og Krumsvik, 2016
The Flipped Classroom: A Survey of the Research (pdf) av Jacob Lowell Bishop og Dr. Matthew A Verleger, 2013