Påmeldingen til Sommerskolen Oslo er i gang!

Sommerskolen Oslo 2018

Tilbudet er gratis for elever som bor i Oslo og går på 1.–10. trinn og i videregående opplæring.

– Vi ønsker å bidra til læringsglede, mestring og opplevelser for elever i byen vår. På kursene i Sommerskolen Oslo kan elevene fordype seg i skolefag i kombinasjon med programmering, journalistikk, språk, friluftsliv, matlaging, dans, drama, teknologi og mye mer, sier rektor Kirsten Riise ved Sommerskolen Oslo.

– Utgangspunktet for undervisningen er praktiske aktiviteter og oppgaver med fokus på samarbeid, mestring og læring. Vi bruker klasserommet, skolegården, skolens nærmiljø og byen som læringsarena, fortsetter Riise.

Flere spennende nyheter

I år består kurstilbudet av til sammen 72 kurs. Blant årets spennende nyheter er:

• Kreative engelskkurs for småtrinnet:
    • "Fairytales" – engelsk med kunst og håndverk for 1.–2. trinn
    • "Smash, pow, bang!" – engelsk og tegneserier for 3.–4. trinn
  • "Friluftstroppen" for 5.–7. trinn, et naturfagskurs hvor vi utforsker friluftsliv i skogen og på sjøen, i samarbeid med Oslo sjøskole.
  • Krim og spenning som tema på norskkurs med svømming: "Sommerskolens detektivbyrå" for 3.-4. trinn og "Krimsommer" for 5.–7. trinn.
  • Yrkesfagskurs i frisørfaget: "Hår og styling" for ungdomstrinnet".

Sommerskolen Oslo viderefører satsingen på svømmeopplæring, og mange av kursene tilbys i kombinasjon med en time svømmeopplæring hver dag.

Kurssteder over hele byen

I år tilbyr Sommerskolen Oslo kurs på 44 kurssteder fordelt over hele byen. De fleste kursene gjennomføres på skoler – fra Lysejordet i vest, til Rommen, Tiurleiken og Haugen i nordøst og Lusetjern i sør.

– Vi skal dekke alle deler av Oslo, og ser at mange melder seg på kurs i sitt nærområde.

– Det er likevel viktig å påpeke at alle kan melde seg på kurs hvor som helst i byen. Vi håper mange elever vil lære noe nytt sammen med oss i sommer, sier Riise.