Kick-off for koding

159 9. og 10. klasseelever var på kick-off for koding

Etter jul får alle elever på 4. trinn tilbud om kodekurs i aktivitetsskoletiden. Tilbudet gjelder alle fjerdeklassinger, uavhengig av om eleven går på Aktivitetsskolen eller ikke. Kursinstruktørene er 9. og 10. trinnselever rekruttert fra ungdomsskoler som tilbyr valgfagene "Programmering" og "Teknologi i praksis".

Onsdag 12. oktober var det duket for kick-off med ulike foredrag og pizza-spising. I tillegg fikk hver enkelt elev en "Micro'bit", en programmerbar lommedatamaskin som gir mulighet til å videreutvikle egen kompetanse i koding og teknologi.

Jobb i Osloskolen

Skolebyråd Tone Tellevik Dahl var tilstede og ønsket ungdommene velkommen:

– Gratulerer med jobb i Osloskolen. Dette kurset markerer et viktig skritt i retningen av å gjøre Osloskolen mer digital. Dere får ansvar for å lære 4. klassingene å programmere. Det er viktig.

Jobben som instruktør er lønnet, og går ut på å holde et 6-timers kodekurs i programmet Scratch, for en gruppe på seks elever. Først må ungdommene gjennomføre et 10-timers kurs i regi av Kodegenet.

– Å bruke elever til å lære andre elever viktig kunnskap, det er unikt, sa Joakim Skeie.

– Vi bruker mye tid på mobiler og iPader. Tenk hvis vi isteden kunne bruke noe av den tiden på å skape noe.

Rollemodeller

Det er Kodegenet som har utviklet innholdet og kursmateriellet som skal brukes på kodekurset. De har lang erfaring med å lære barn og unge koding, blant annet gjennom organisasjonen Lær Kidsa Koding. Når opplæringen av fjerdeklassingene starter, er det imidlertid instruktørene selv som har ansvaret.

– Det at det kommer en ungdom for å holde kurs, er utrolig mye kulere enn at det kommer en gammel gubbe som meg - eller en lærer, minnet foredragsholder Torbjørn Skauli de kommende instruktørene på.

– 4. klassingene ser veldig opp til dere. Det ligger en liten forpliktelse i det, dere er rollemodeller.

Et stort ansvar

Ronja og Sandra i 9A på Ellingsrud skole synes det er et stort ansvar å skulle lære 4. klassinger koding.
– Vi fikk en anbefaling fra læreren vår. Hun sa vi burde melde oss på.

De tror likevel det blir mest gøy.
– Det er en blandet følelse, men aller mest gøy. Det kommer til å gå fint når vi har vært på kurs.

Ronja og Sandra fra 9A på Ellingsrud gleder seg til å bli kodeinstruktører.

Alexander, William og Martin fra 9E på Hauketo

Alexander, William og Martin fra 9E på Hauketo har allerede tatt i bruk den nye micro'biten.

Etter foredragene var ferdig, var det tid for pizza og mingling.